Amintiri din Zanzibar

Prima experienta africana am avut-o in Tanzania, unde am fost sa vizitez un prieten care locuieste de ceva vreme in Dar Es Salaam. Capitala nu m-a impresionat prea tare, de safari nu prea aveam bani, asa ca mi-a fost recomandata o excursie pana in Zanzibar, insula semi-autonoma de pe coasta de est a Africii, care ocupa o suprafata de 1.658 km2 si un farmec de nedescris.

Dar Es Salaam

“Red bull iti da aripi” nu functioneaza in Tanzania..

Poti ajunge in Zanzibar direct cu avionul sau cu ferryboatul, asa cum am facut eu. Dupa un drum de vreo 2 ore cu vaporul, in care mi se facea din ce in ce mai rau din cauza mirosului de transpiratie amestecat cu voma din ferryboat, am ancorat in sfarsit pe tarm, unde am stat la o coada de 30 de minute ca sa primesc stampila de intrare. Pentru ca nu-mi rezervasem nicio cazare n-am avut timp sa ma uit prea bine prin jur sa vad cum arata Stone Town, capitala Zanzibarului, si locul de nastere al lui Freddy Mercury, fiind mult prea preocupata sa gasesc un acoperis sub cap. Au navalit pe mine vreo trei copii, urandu-mi Hakuna Matata, in swahli, si oferindu-mi cazare. Cu toate ca le-am spus cat am putut de raspicat ca ma descurc si singura s-au tinut dupa mine si m-au bagat aproape cu forta intr-un fel de pensiune, care nu arata foarte rau si avea preturi destul de decente. Daca-mi aduc bine aminte, cam 15 dolari, camera single. Dupa aia am aflat ca un procent din suma i-a revenit copilului care m-a adus acolo si ca daca o gaseam singura plateam doar 11 dolari si-mi ramanea si de o cina. Mult prea obosita ca sa mai am vreo reactie, care oricum nu ar fi schimbat ceva am cazul de fata, am cazut lata in patul enorm cu baldachin in camera.

A doua zi am descoperit Stone Townul in toata splendoarea. Prima impresie e ca te-ai teleportat inapoi in timp, sau mai degraba in basmele orientale din 1001 de nopti. Daca l-as fi vazut pe Aladin zburand pe covorul fermecat nu m-as fi mirat deloc. Pe stradutele inguste cu case de piatra si pamant trebuia sa fac loc oamenilor urcati pe magari, ale caror iar femei ii urmau spasite si imbrobodite in urma lor. Mi-a luat ceva timp sa interpretez privirile lor uracioase. Cand am realizat ca sunt intr-un loc unde 90% din populatie e musulmana iar eu nu sunt imbracata corespunzator, mi-am cumparat un sal si am incercat sa ignor cele 40 de grade, la umbra, si sa ma bucur de exotismul din jur.

Zanzibarul a captivat dintodeauna calatori din toate colturile lumii. Pe strazile inguste s-au perindat negustori de sclavi, exploratori, sultani si acum, eu, uimita de cat de diferit e acest loc de tot ce am vazut ana acum.In Stone Town domneste un amestec de stiluri – arabesc, indian, african si european, iar orasul e plin de contraste. Nu-ti trebuie harta sa te descurci prin labirintul de stradute din centrul isotric unde cand dai coltul, descoperi ceva nou: ba un palat oriental impozant, ba ruinele unui fort arabesc, ba niste case simple din pamant. Plus cateva magazine, vanzatori ambulanti, pictori Tinga-Tinga si o zona mai spalata, special amenajata pentru turisti.

Am ramas fermecata de usile din Zanzibar care sunt atat de frumos impodobite incat li s-au dedicat albume intregi de foto.

La fel de fascinante erau si pietele pline de arta locala, podoabe, tablouri dar si fructe excelente de a caror existenta nici nu stiam pana atunci.

SPA local

Din pacate, problemele nu au intarziat sa apara. Se numesc localnici si ai zice ca sensul lor in viata e sa-ti strice tie vacanta. N-ai cum sa scapi de zanzibarenii insistenti care incearca sa-ti vanda ceva sau sa-ti propuna cine stie ce afacere, orice metoda ai insista. Uneori te urmeaza o zi intreaga sperand ca ai sa cumperi o excursie sau ca ai sa intri intr-o cafenea de unde ei vor lua un procent pentru ca ai fost vazut in compania lor. Majoritatea sunt escroci asa ca daca vrei nu vreai sa iei teapa, adreseaza-te agentiilor de turism, si alea destul de dubioase. In ghid scria ca daca cineva iti fura geanta sau aparatul foto sa te gandesti de doua ori inainte sa strigi “HOTUL!” pentru ca hotilor li se taie o mana, si nu ai vrea sa ai asa ceva pe constiinta, pentru un amarat de aparat. Am avut noroc ca nu m-a jefuit nimeni dar probabil n-as fi ezitat sa strig, mai ales ca in aparat aveam poze pe care n-asi fi vrut sa la pierd.

Cu toate ca Zanzibarul e poreclit si insula mirodeniilor n-am cumparat cea mai des vanduta excursie- spice tour- si am preferat sa ma duc sa ma relaxez la plaja. Asa ca dupa doua zile de Stone Town, mi-am mutat sediul in Ras Nungwi, pe o plaja cu nisip alb, unde din 3 zile cat am stat, doua nu am avut deloc curent. Stateam intr-un bungalou ieftin, fix pe plaja, si pentru ca nu eram in plin sezon singurii oameni pe care ii vedeam erau doar niste pescari si niste pusti care jucau in fiecare zi fotbal pe plaja si care incercau foarte insistent sa faca conversatie cu mine.

Am fost sa fotografiez un far din apropiere iar la intoarcere nivelul apei crescuse atat de mult incat a trebuit sa ma intorc prin apa, pana la brau pana la casuta unde locuiam. A meritat tot efortul pentru ca acum farul sta la loc de cinste in colectie.

Supermarketul local de unde ma aprovizionam cu apa

About Oana

2 comments

1. Tiganeala ca la noi prin cartierele periferice.
    Prea mare diferenta de cultura si imprejurimi.
    Nu contest ca natura nu ar fi minunata, dar Africa nu este genul meu…
    Daca vreau sa vad mizerie si primitivism, sunt destule locuri si prin Romania..
    Nu vreau sa para deloc aroganta si nici sa ma scald in lux, dar prefer locurile estetice sau arhitectura artistica si frumoasa..