Colecția de faruri

De câțiva ani am o pasiune care îmi golește buzunarele dar îmi oferă o satisfacție pe care poate puțini o ințeleg: Colecționez faruri! Nu-s reale și nici miniaturale dar fiecare exemplar a fost catalogat și tras în poza pentru vremurile când n-o să mă mai pot baza prea mult pe memorie.

Am făcut o pasiune pentru faruri încă dinainte să văd unul în beton și otel. Nu există loc cu ieșire spre ocean pe care să-l calc în picioare fară să mă interesez înainte dacă are vreun far vizitabil. Așa că am dat iama prin farurile lumii și mi-am ales cele mai frumoase exemplare, demne de o colecție.

Am revizitat, prin poze, toate farurile  bifate și am pus degetul pe câteva dintre cele mai prețioase din colecție, ordonate în funcție de amintiri și nu de preferințe:

Farul de la capătul lumii – Argentina

În cel mai sudic punct al hărții, foarte aproape de Ushuaia, în Țara de Foc, pe o stâncă izolată de pe canalul Beagle, tronează Les Eclaireurs. E farul care stă la loc de cinste în galeria colecției mele. E acel “dream come true“, pentru că nici prin gând nu-mi trecea să ajung  vreodată până la capătul lumii.
Les Eclaireurs are 11 metri de cărămidă vopsită în alb și roșu și este adesea confundat cu “farul de la capătul lumii”, din romanul lui Jules Verne. Cu toate că aici doar pinguinii au voie să-i țină companie, farul este totuși funcțional, actionat de la distanță. Îl poți fotografia în toată splendoarea doar de pe apă, mai exact dacă faci o excursie cu ferryboat-ul.

Farul Byron Bay – Australia

Din cel mai sudic punct de pe hartă, amintirile mă teleportează în cel mai estic loc din Australia, unde se află altă piesă de colecție.
Pentru a putea atinge piatra lucioasă a farului Cape Byron Bay, aflat într-un orășel de coasta din New South Wales, a trebuit să urc vreo 76, 90, fie, 120 de trepte, dar nu mă plâng deloc. Cocoțat pe o stâncă, farul îți oferă privelisti de desktop, cu nisip alb, valuri spumoase și surferi, care par, de la altitudinea aia, niște furnici.
Byron Bay e genul de orășel cochet și boem, unde îți vine să te muți măcar pentru un an-doi, dacă nu pentru tot restul vieții. Farul Cape Byron Lighthouse a fost construit prin 1901 fiind, alături de baruri și cluburi, una din principalele atracții turistice ale zonei.

Farul din Puerto Morelos – Mexic

Pe teritoriul misterios al mayașilor, în peninsula Yucatan, mai exact în satul Puerto Morelos, am avut parte de un far 2 în 1. Vechiul far al insulei s-a luptat cât a putut cu urganul Beulah în 1967 iar acum zace scorojit și înclinat în fața mării,  în vreme ce după el se ascunde altul mai trainic și mai frumos. Dacă ajunge careva prin Mexic, și sfatul meu e s-o faceți că merită, încercați sa evitați aglomerația stațiunilor fițoase gen Cancun sau Playa del Carmen și dați o tura prin Puerto Morelos, un fel de Vama Veche a mexicanilor, aflată la 30 de km de Cancun, pe un drum înconjurat de mlaștini cu mangrove.

Farul Enoshima din Japonia

imgp8295
Farul Enoshima este situat pe insula cu același nume, care este mai degrabă o fâșie de pământ de-a lungul coastei Japoniei, decât o insulă în toată regula. Farul a fost renovat acum în 2003 iar seara, arată ca o discotecă, fiind luminat de tot felul de neoane multicolore. Japonezi, ce vreți! Nu te lăsa descurajat de scările spiralate și înguste care la prima vedere par destul de periculoase și ignoră mesajele care spun că poți fi atacat de vulturi. Când ajungi in vârf vei realiza că a meritat tot efortul.

Farul Ras Nungwi, Zanzibar

RasNungwiTZA
Cu toate că e localizat într-un peisaj de 1001 de nopți, pe insula mirodeniilor din Africa, farul din Zanzibar nu-ți va stârni vreo pasiune incontrolabilă, dar pentru mine are o importanță specială, pentru ca am trăit o poveste care mi-a dat ceva emoții.
Eșuasem de-abia de o oră pe plaja Ras Nungwi și deja am zărit, în depărtare, un far căruia cu greu îi conturam silueta. Hipnotizată de acestă lumină de la capătul Africii, am uitat total de lecțiile de geografie despre flux și reflux și m-am avântat spre ceea ce aveam să aflu că ar fi cel mai vechi far din Zanzibar. Mi-a luat vreo oră să ajung pâna la el și încă trei minute ca să urc pe dealul înverzit, de unde i-am făcut poze din toate unghiurile. La întoarcere, nivelul apei crescuse atât de mult încât a trebuit să merg prin apa care-mi trecea de brâu, cu geanta în cap, să nu-mi ud bunurile, până la căbănuța mea de pe plaja. Mi-a luat vreo trei ore jumătate, dar nu regret nicio secundă.

Farul Alnes, Norvegia

Bătrânul continent adăpostește și el puzderie de faruri. Departe, prin nord se află un sat de pescari pe nume Alnes, cu un far vopsit în roșu-alb care datează de prin 1852. Se pare că este mai vizitat far din Norvegia, cu toate ca nu am văzut țipenie de om prin zonă. Ajungi aici destul de ușor, fiind la o distanță de aproximativ 30 de minute de mers cu mașina din Alesund.

Point Bonita Lighthouse – San Francisco

20150105_150529

Schimb coordonatele și  “If you’re going to San Francisco”, în afară de florile pe care trebuie să le porți în păr, încearcă să faci un ocol și pâna în Sausalito, unde se află un far special care a urcat rapid în topul 3 al celor mai frumoase faruri pe care le-am văzut vreodată.
Point Bonita Lighthouse de pe Coasta Californiei nu se lasă vizitat prea ușor, și am trecut printr-o mulțime de obstacole ca să ajung lângă el. În primul rând, am ajuns după-amiaza, ca să constat că accesul se face doar pana în ora 16:00. Am revenit a doua zi. Am urcat un deal, am trecut printr-un tunel săpat în stânca, iar la final am traversat un pod suspendat. Odata ajuns(ă) aici, se naște o dilemă: ce admiri mai întâi, farul sau priveliștea?!

Cabo Santa Maria – La Paloma, Uruguay

Înapoi în America de Sud, în La Paloma o stațiune boemă aflată la aproximativ 200 de kilometri de capitala Uruguayului, Montevideo. Sătucul se întinde de-a lungul coastei Oceanului Atlantic și numără vreo 3500 de suflete și un far din căramidă, vopsit în alb, o frumusețe! I se zice Cabo Santa Maria, “Cabo” inseamnând “sfârșit”, este al doilea far ca înaltime din Urugauy, cu cei 29 de metri și se află la capătul peninsulei. Plajele de aici sunt liniștite și poti avea surpriza să mai dai peste câte o carcasă de țestoasă de aproape 1 metru. Eu m-am împiedicat de vreo trei.

Farul de la Cabo de Sao Vicente, Portugalia

Cheful de călătoreală m-a dus și prin Coasta Algarve din Portugalia pe care, apropo, v-o recomand cu căldură.  Portugalia este un paradis al vânătorilor de faruri, cu subiecte cât să-ți ajungă o vară întreagă. Pe Coasta Algarve, în cel mai sud-vestic punct al Europei continentale, pe o stâncă cocoțată la 75 de metri deasupra oceanului, unde vântul urlă nu suflă, am dat peste un alt far fotogenic. Cabo de Sao Vicente are o înălțime de 24 de metri și a fost construit pe ruinele unei mănăstiri franciscane din secolul al 16-lea. Farul acesta se mândrește cu faptul că este cel mai puternic din Europa, lumina lui ajungând până la 60 de kilometri. În fața farului, se află un tron imens de fier unde se așează toți turiștii pentru o poză de vacanță.
La plecare poți să te tratezi nemțește cu un cârnat de la toneta intitulată “ultimul cârnat dinainte de America”.

Beachy Head și Belle Tout Lighthouse, Eastbourne, Anglia

Și Anglia se poate lăuda cu o colecție impresionantă de faruri, dar locul meu preferat este în Brighton – de fapt, în Eastbourne, unde se află două faruri foarte apropiate.

Vedeta este farul Beachy Head, care se poate vedea de la înălțimea de 162 metri, de pe Seven Sisters, cele mai înalte stânci de calcar din Anglia, acoperite cu iarbă verde și pufoasă. Farul se află pe o stâncă, în apă, așa că nu-l poți atinge, vizita, sau nu te poți poza lângă el, decât dacă e ultima poză pe care o vei face. Poate de aici și-a câștigat renumele de unul dintre cele mai populare locuri de sinucidere din lume!
Cel de-al doilea, Belle Tout, e mult mai accesibil, dar mai puțin impresionant și e posibil să-l fi văzut în câteva filme sau seriale britanice.

Cape Florida Light – Key Biscayne

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Și-n Florida am vânat faruri iar cel mai mai arătos se ascundea în Key Biscane unde  am nimerit fix când servea drept fundal pentru un foto-shooting de moda. Farul CAPE FLORIDA LIGHT are 20 de metri și e bine pitit într-o pădurice verde și țărmuit de Florida Keys. În apropiere se află și fosta casă a căpitanul John Dubose, care a păzit și administrat farul timp de 10 ani. Atât casa cât și farul au avut de suferit din pricina uraganelor și au trecut prin multiple reconstrucții care nu le-a știrbit însă din frumusețe. Dimpotrivă, arată impecabil.

KEY WEST LIGHTHOUSE

Tot în Florida se află și Key West Lighthouse, cel mai sudic far din America de Nord, transformat acum în muzeu. Am ajuns la acest far pe înserat când era mult prea târziu ca să-l mai vizitez așa că am făcut doar o poză peste gard.

Farul din Miraflores, Lima

024

Miraflores e cel mai cochet cartier din Lima, cu numeroase parcuri  și vile elegante.  Farul din Miraflores se află pe langa Parque Raimondi, deasupra marii, pe o coasta de unde te poți arunca în gol, daca ești fan paraglinding.

Mombasa și Likoni

A fost  o adevarată aventură să găsesc un far în Mombasa, cu toate că citisem destul de clar că există unul. Șoferii de tuk tuk nu păreau să priceapă cuvântul lighthouse, dicționar swahili nu aveam, iar talentul meu la “mima” e limitat așa ca mi-a luat ceva vreme să-i dau de urmă. Am fost dusă la acest far (care nu sunt înca 100% sigura ca e un far) iar vizavi, în depărtare se contura silueta adevăratului far, care era prea departe ca să-l mai vizitez.

Ra’s Serani Range Rear Light, Mombasa

Farul din La Serena, Chile

Pe cât de frumos și bine conservat e orașul colonial LA SERENA din CHILE pe atât de dezamăgitor e farul de aici care, culmea, mai e și simbolul orașului. Și nu am o problemă cu arhitectura lui ci cu plaja unde l-au înfipt, mai exact una murdară, gălăgioasă și plina ochi de familiști care când vin pe plaja, aduc cu ei toată casa, de parcă s-ar muta acolo.

20160110_161050

20160110_185601

LA FAROLA, Malaga

Costa de Sol promite soare, mare și relaxare și, în general, se cam ține de cuvânt! Ai o mulțime de stațiuni dar pe mine m-a cucerit Malaga, cu a ei La Farola. Este vorba, bineînteles, de farul aflat lângă plaja Malagueta care datează din 1816, de pe vremea lui Ferdinand VII și a fost distrus parțial de vreo doua ori, din cauza cutremurelor. De ce îmi place acest far atât de mult? Pentru ca LA FAROLA este o EA, mai exact al doilea far cu nume feminin din Spania, după cel din Tenerife.

20170922_134255

Farul din Hoi An

Vizita la farul din apropierea HoiAnului, Vietnam, s-a lăsat cu aventuri așa că am să-i rezerv un articol separat.

More to come!

About Oana
Turist & călător în peste 50 de ţări din lume, adică mai puţin de 50% din ceea ce-mi doresc să descopăr. Fac slalom printre amintiri şi–mi aleg cele mai frumoase locuri pe care le-am călcat în picioare.

2 comments

1. Si eu colectionez faruri :) Dintre cele postate de tine le am doar pe cele de la Bayron Bay si Miraflores.