9 zile de Maroc: impresii si ponturi

In urma cu cativa ani, niste prieteni imi povesteau entuziasmati despre traseele lor prin muntii Atlas si despre cat de bun e tajine-ul, un fel de mancare traditionala marocana. In urma cu mai multi ani, un alt prieten pleca sa se regaseasca facand voluntariat in Maroc si parea ca nimic nu e mai bun pe lumea asta decat ce facea el. Nu stiu cat de tare s-a regasit pe acolo, insa multa vreme m-am tot gandit sa merg si eu prin tara arganilor, sa mananc tajine si sa ma arda soarele in Essaouira, insa momentul s-a lasat cam mult asteptat. Adica pana iarna trecuta, prin noiembrie, cand am gasit pe Facebook un grup care mergea in Maroc si am decis sa merg cu el, impreuna cu alti doi prieteni. Excursia nu a fost nici pe departe asa cum mi-am imaginat-o eu, iar Marocul nu mi-a lasat nicio dorinta prea aprinsa de a ma reintoarce la el.

20151117_120719

Acum, cand ma gandesc la tara asta cu argani in ea, imi vin in minte de-a valma peisajele desertice, pline de bolovani, impresionanta moschee din Casablanca, gustul prafos, deloc bun, de paine traditionala marocana, margarina de la micul dejun de la hostelul din Marrakech, cafeaua apa chioara servita gratis la acelasi hostel, ceaiul de menta despre care citisem ca e genial de bun, insa care nu avea absolut nimic deosebit (ce ar putea fi asa special la un ceai de menta?), mancarea de pe strada in care pluteau bucati de carne cu multa grasime, la un moment dat dintr-un vas clocotind am vazut cum iesea discret un picior de capra (sau miel?) cu urme de blana pe el, vanzatorii care strigau dupa de tine sa mai cumperi o geanta, un pantof ceva, mirosul de mortaciune de la pieile de animale puse la uscat pe ziduri, pescarusii din Essaouira, tablourile pictate in stil naiv si in culori intense, greata care nu-mi dadea pace pe serpentine, pestii cu gust de clor mancati in Casablanca, in cel mai mizerabil loc in care am mancat vreodata, cascada Ouzoud, mereu inconjurata de turisti care fac poze, stradutele inguste si intortocheate din medinele din Marrakech sau Fez, care mi-au lasat impresia ca nu ma plimb pe afara, ci printr-o casa uriasa, sucul bun de avocado si tot felul de alte fructe, gustul dezamagitor al tajine-ului, aceasta tocanita marocana supraapreciata, la care tot fastul sta in vasul in care e facuta si nu neaparat in gust, plajele pustii de pe langa Essaouira, haosul placut din piata Djeema El Fna din Marrakech, unde am baut cel mai condimentat ceai pe care l-am baut vreodata, marocanul simpatic de la hostel care teroriza pe toata lumea cu Aicha, piesa pe care a cantat-o de zeci de ori, alergatura pe strazi, ca sa nu ne pierdem de grup, impresionantul Riad in care am stat in Fez, albastrul de la casele si zidurile din Chefchaouen, unul dintre cele mai frumoase locuri din Maroc in care am ajuns si despre care am povestit mai multe aici.

20151113_184253
Tajine

20151114_111839

Ce n-as mai face acum daca as mai merge in Maroc? Nu mi-as mai cumpara genti, parfumuri solide, nuga si alte dulciuri traditionale, dar nici ulei de argan sau masline, toate de o calitate indoielnica, luate la niste preturi destul de mari. Pentru ca nu ma pricep sa negociez si nici nu incerc sa invat sa fac asta, am platit mai mereu cat mi s-a cerut pe ce am cumparat, iar vacanta mea nu s-a dovedit a fi deloc ieftina. N-as mai sta in Essaouira o zi, ci trei, nu m-as mai duce la cascada Ouzoud, ci as calatori in desert, n-as mai merge in Marrakech si as evita sa mai umblu brambura prin piete, intreband care e pretul la balerini, magneti, bratari, genti si gentute, portofele, esarfe, curele sau parfumuri. De asemenea, nu m-as mai caza in cel mai ieftin loc posibil si as cauta sa stau in niste hoteluri/hosteluri mai decente, unde sa nu primesc margarina la micul dejun, iar cafeaua sa aiba gust de cafea.

Daca iti faci planuri pentru o excursie in Maroc, n-ar trebui sa te descurajeze ce zic eu aici, Marocul merita cel putin o vizita, ai o gramada de lucruri de facut acolo, iar preturile sunt rezonabile la cazare si mancare, iar daca stii sa negociezi, cu atat mai bine. Din cate am vazut si auzit, unii se indragostesc iremediabil de Maroc, altii, ca mine, nu. Poate pentru ca n-am avut un context potrivit si nu mi-am organizat singura excursia asa cum fac de obicei.

20151114_133548

20151118_112347

Ce trebuie sa stii cand mergi in Maroc?

1. Nu o sa rezisti magazinelor cu suveniruri, oricat de tare ai fi, asa ca ia in considerare cand iti faci bugetul acasa si ce cheltuiesti la shopping.

2. Mirosul de mortaciune din gentile de piele iese foarte greu. Eu am renuntat sa mai port vreo geanta luata din Maroc, era ca si cand as fi carat mereu un hoit dupa mine.

3. Daca nu vrei sa cumperi ceva, nu intreba pretul, o sa-ti blestemi zilele ca ai facut asta si cu greu vei mai scapa de vanzatorul marocan.

4. Marocanii iti zic preturi exorbitante pentru orice nimic si se asteapta sa negociezi pana in panzele albe. Daca vrei sa te relaxezi in vacanta, incearca sa nu mai intri in magazine si sa eviti contactul vizual cu vreun vanzator.

20151117_144627

5. Preturile la restaurantele mai spalate sunt destul de mari, asa ca mai bine mananci pe strada, desi locurile alea arata jalnic. S-ar putea sa si nimeresti ceva bun. Eu am nimerit niste chiftele foarte bune in Essaouira la o mancatorie pe strada.

6. Nu lua ghizi de pe strada, nu urmaresc decat sa te jecmaneasca si poate sa te si lase balta pe cine stie ce straduta.

7. Evita sa stai de vorba cu cei care iti propun chestii de cumparat, fie ca e un tur pe la nu stiu ce fabrica, fie ca iti fac nu stiu ce reducere la o geanta din piele de camila.

8. E mai bine sa te duci acolo cu euro si sa ii schimbi in dirhami, comisioanele la banci sunt destul de mari.

9. Chiar daca nu ai rau de masina, in Maroc s-ar putea sa ti se faca, indiferent daca te duci cu jeepul in desert sau mergi cu autocarul spre Essaouira. Soferii marocani conduc ca dementii.

10. Nu cumpara ulei de argan alimentar prea mult, sunt sanse foarte mari sa iti fie scotocit tot bagajul de cala la aeroport si sa fie aruncat. Mie, cel putin, asa mi s-a intamplat. Nu stiu de ce ma apucase nebunia cu uleiul de argan :).

11. Marocul nu inseamna numai plaje cu nisip fin, covoare colorate atarnate pe ziduri, narghilele, hammam-uri, cobre care danseaza, camile si desert, ci si mizerie multa, mirosuri stridente, tzepe la tot pasul, harmalaie, trafic nebunesc, cersetori, marocani care te agaseaza si haos.

20151117_123812

20151116_124756

20151118_113317

12. Viza de Maroc se obtine usor de la aeroport.

13. Ajungi ieftin in Maroc cu low-cost-uri. Ryanair are zboruri din Milano Bergamo in Marrakech. Am detaliat mai multe aici.

14. In Casablanca singurul lucru interesant de vazut e Moscheea lui Hassan al II-lea. In rest, nu prea ai ce face pe acolo.

15. Daca ai rau de masina, in Maroc poti calatori bine-mersi cu trenul, e destul de ieftin si comod.

16. Nu pierzi nimic daca nu mergi la cascada Ouzoud, una dintre cele mai vandute excursii din Marrakech.

17. E foarte simplu sa te descurci pe cont propriu in Maroc, asa ca nu are sens sa cauti oferte pe la agentii.

Daca imi mai amintesc chestii, o sa mai adaug pe parcurs. Acum inchei articolul asta, deja am scris prea mult :).

20151114_144733

20151114_154811

20151117_123317

Citeste si:

Cum ajungi cu 110 euro in Maroc

Chefchaouen, orasul albastru din Maroc

Couchsurfing – cea mai buna inventie din istoria calatoriilor

About Livia

One comment

1. Tur magic al vieții în Marocul exotic, serviciu special, ospitalitate iubitoare. Marea istorie, cea mai bună din Africa Maroc.
    avem 8 persoane dintr-o familie, alegem Marocul și compania Moroccodeserttour4x4.com și avem cel mai bun moment pe care nu îl vom uita niciodată, pentru că ne simțim ca o familie din Maroc, am găsit tot ce am avut nevoie, un serviciu foarte bun, după călătoria noastră am simțit că Marocul este a doua noastră țară, avem 11 zile libere și noi vreau dacă avem mai multe zile pentru că mai sunt multe de văzut